ضحک نامه:

 

  • اتوماسیون فرزند مُدرنیته است. امروزه بدون زندگی ماشینی و جدای از سرعت و قدرت و جذابیت و دیگر مظاهر تمدنی رنسانسی، بشر را غیر متمدن به حساب می‌آورند. وسایل متولد شدۀ در آغوش اتوماسیون، تمدن و زندگی جدیدی را برای بشر رقم زدند.

 

  • در میان سوغات‌های مُدرنیته آنچه بیشتر از همه برای خود جایگاهی دست و پا کرده است و توانسته است ذهن و فکر را مردم را به خود مشغول کند، رسانه‌های عمومی و در میان آنها تلوزیون و اینترنت جایگاهی بس رفیع دارند. به طور کل همة آنها برای جذب مخاطب دائما در تلاش و تکاپو‌اند. به همین دلیل هر چه بتوانند ذهن‌های بیشتری را با خود همراه کنند موفق‌تر و به تبع در آمدشان نیز بیشتر است.

 

  • نقطه مرکزی جذب مخاطب در دست احترام به میل و درخواست و خواهش‌های نفسانی مخاطب است. پس می‌توان چنین ادعا نمود که مخاطب شناسی از ارکان بسیار بزرگ و مهم رسانه‌داری است. برای رسانه‌داری باید بر مباحث ذهن شناسی و روان شناسی، مسلط بود و گرنه مخاطبی را نمی‌توانیم شکار کنیم.

 

  • عنصر مهم شکار مخاطب دست گذاشت روی حساس‌ترین شاخصة انسانی است که به نوعی باعث تمایز او از حیوانات می شود. این قوه بزرگ و عارضی را «قوۀ ضحک» نامند.