نتیجه تصویری برای ارسطو

فرق کمدی و تراژدی

ارسطو قائل به برتری تراژدی بر کمدی در فرهنگ یونان باستان است و بر آن استدلال می کنند:

«تبدلات و دگرگونی هایی که بر تراژدی روی داده است و همچنین نام کساین که تراژدی نوشته اند بر ما معلوم است اما کمدی بسبب آنکه چنان قدری نداشته است و بدان اعتنائی زیادت نمی شده است مبدء پیدایش آن بر ما پوشیده مانده است ... فقط از زمانی که کمدی صورت خاص خود را گرفت نام شاعرانی که کارشان کمدی بود زبانزد گشت و بین مردم شهرت یافت.»[1]

 _http://zibatarinha89.mihanblog.com/ _

سیما داد در بیان فرق بین این دو می آورد: «کمدی از حیث ماهیت به تعبیر و تعریف ارسطو، نقطه مقابل تراژدی محسوب می شود: در حالی که نویسنده تراژدی به موضوعات مهم و مشترک بشر میپردازد، نویسنده کمدی مسائل روزمره و معاصر را مطرح  میکند. در تراژدی انسانهای بزرگ و مشهور بیان میشوند اما در کمدی انسانهای معمولی و گرفتاریهای آنها نشان داده می شود. تراژدی همواره پایانی فاجعه آمیز و مصیبت بار دارد حال آنکه مسائل مطرح شده در کمدی همواره به پایانی منجر می شود که اگر خوش نباشد فاجعه بار هم نیست و تماشاگر با خواننده از بابت سرانجام بی خطر کمدی آسود خاطر است به همین جهت با دیدن کمدی بیش از آنکه فشاری روانی را تحمل کند، تفریح و سرگرم میشود. زبان تراژدی فخیم است اما زبان در کمدی برگرفته از کلام مردم عادی می باشد. تراژدی ساختاری خاص و پیرنگ محکم دارد حال آنکه کمدی ملزم به رعایت اصول پیرنگ محکم و قوی نیست.»[2]



[1]  ارسطو، فن شعر، ترجمه دکتر عبد الحسین زرین کوب، ص 34 و 35.

[2]  سیما داد، فرهنگ اصطلاحات ادبی، ص 244.