همایون حسینیان، شاعر و روزنامه‌نگار طنزپرداز:


طنز بدون نقد طنز نیست

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، همایون حسینیان، شاعر و روزنامه‌نگار طنزپرداز با بیان اینکه طنز در طول تاریخ ادبیات ایران تا به امروز، حرکت رو به جلو داشته است، گفت: با وجود فضای مجازی و انتشار مطالب مختلف که اغلب تنها فکاهه هستند، اما طنز هنوز هم در حال پیشرفت و حرکت است و آثار خوبی در این سال‌ها تولید شده‌اند. 
 
وی ادامه داد: ما از دوران‌های سختی همچون جنگ تحمیلی عبور کرده‌ایم و برای ساختن کشورمان، مردم تلاش بسیار کرده‌اند و سختی‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. مردم امروز نیازمند فضای تلطیف شده برای تحمل راحت مسائل هستند و چنین فضایی در طنز امکان پذیر است. 
حسینیان خاطرنشان کرد: اگر در طنز، نقد وجود نداشته باشد، دیگر به آن نمی‌توان طنز گفت. اگر هدف تنها خنداندن باشد، ما با فکاهه مواجه هستیم. طنز هدفی دارد و هدف آن انتقاد و بیان ناهنجاری‌ها به زبان لطیف و خوب است. 
 
این شاعر طنزپرداز درباره نگاه مخاطبان به طنز نیز گفت: مردم در وحله اول دوست دارند بخندند و لحظاتی بتوانند مشکلات را فراموش کنند. البته اینکه مردم به کدام سمت می‌روند و از چه طنزی استقبال می‌کنند به تولید کنندگان طنز و کسانی که سیاست گذاری فرهنگی می‌کنند مربوط می‌شود. مردم گاهی طنز فاخر را پذیرفته‌اند و مقطعی هم از فکاهه استقبال کرده‌اند، اما در نهایت این تولید کنندگان آثار هستند که سلیقه عمومی را رقم می‌زنند. 
 
وی با تاکید بر اهمیت مخاطبان برای طنزنویسان، عنوان کرد: کسی که طنز می‌نویسد دنبال مخاطب می‌گردد و برای رسیدن به مخاطبان بیشتر سعی می‌کند خود را با چارچوب‌ها و نظام و سیستمی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، همراه کند. رسانه‌های مجازی را نباید شوخی گرفت. برنامه‌های تلویزیونی در حال حاضر برای تبلیغ و معرفی خود، از کانال‌های تلگرامی استفاده می‌کنند و این موضوع به این معنا است که این رسانه می‌تواند موفق و پرمخاطب باشد و کارکردش از تلویزیون هم بیشتر است. 
 
حسینیان افزود:  طنزپردازان نیز باید با همین چارچوب و در مختصاتی که فضای مجازی برایشان تعیین می‌کند آثارشان را ارائه دهند؛ چرا که آنجا مخاطب بیشتری خواهند داشت. 
 
وی اظهار داشت: فضای مجازی نیز در کنار نشریات، رادیو، تلویزیون، محافل و ... یک رسانه است و درواقع یک بخش افزوده شده به رسانه‌های قبلی است و به تنهایی امکان دارد حجم عظیمی را به خود مشغول کند که آن هم معتقدم در مقطعی کوتاه رخ می‌دهد. اما در نهایت تنها یک شاخه محسوب می‌شود و اینکه بتواند کل را در بر بگیرد، فکر نمی کنم چنین چیزی رخ دهد. 
 
حسینیان با اشاره به اینکه آثار منتشر شده در حوزه طنز باید حرف و انتقادی به همراه داشته باشند، گفت: قدرت تحمل مردم نسبت به طنز باید بالاتر برود. خط مرزی بین توهین و انتقاد وجود دارد. برای برخی آثار خیلی به راست و برخی هم خیلی به سمت چپ است. باید راحت تر بتوانیم انتقادها را تحمل کنیم و هر چیزی را توهین ندانیم و طنز را همچون سوزن‌های کوچکی بدانیم که آگاهمان می‌کند. 
 
گفتنی‌ است نهمین جشنواره طنز سوره با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی (مکتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد، 25 و 26 دی‌ماه 95 برگزار می‌شود.