نقد منطقی طنز۲



۱-مغالطه ی اشتراک لفظ:
زمینه ی وقوع این نوع مغالطه این حقیقت است که در همه ی زبان ها بسیاری از الفاظ و کلمات بیش از یک معنا دارند(مشترک لفظی) و میتوان یک کلمه را به معانی گوناگون به کار برد(حقیقت و مجاز). به جرات میتوان گفت مغالطه ی اشتراک لفظ مغالطه ای است که بیش از انواع دیگر متداول است و به علت همان حقیقت مذکور(مشترک لفظی و حقیقت و مجاز) مردم خواه ناخواه گرفتار آن می شوند.
نمونه ها:
۱-اولی: دیروز توی جنگل بودم که ۴تا شیر بهم حمله کردن و من رو خوردن!
دومی: تو که الان زنده ای؟!
اولی: ای بابا! تو به این میگی زندگی؟! کلی بدهی دارم! ۴ساله مسافرت نرفتم!…
{ زندگی: حیاط زندگی: رفاه}

۲-بازپرس: چرا خانومت رو کشتی؟
قاتل: هی! حدودا ۳سالی با خانومم اختلاف داشتم که نتونستم تحمل کنم و نتیجه این شد!
بازپرس: عجب! منم از خانومم بزرگترم و ۴سال باهاش اختلاف دارم! حالا باید بکشمش؟!
{اختلاف: تفاوت اختلاف: مشاجره}

۳-سالمند: خدا پدربزرگت رو رحمت کنه! دوست ۱۰ساله ی من بود!
جوان: اگه پدربرزگم دوست ۱۰ساله شما بود پس لابد منم هنوز متولد نشدم!!
{ ۱۰ساله: برای مدت ۱۰سال ۱۰ساله: دارای سن ۱۰سال}

۴-گاو۱: مااااااااااااااااا
گاو۲: ماااااااااااااااا؟!
گاو۱: په نه په! اوناااااااااااااااااا!!
{ ما: اسم صوت ما: ضمیر متکلم}

۵-اولی: کم کم کلاسم شروع میشه ساعت چنده؟
دومی: تحریم ها اومده پایین ولی هنوز ارزون نشده!!
{ ساعت: وسیله ای که زمان را نشان میدهد ساعت: زمان}

۶-عکاس: میشه ازتون چن تا عکس بگیرم؟
هنرپیشه: نه خیر!
عکاس: چرا آخه؟!
هنرپیشه: چون عکسام همراهم نیس!
{ عکس گرفتن: عکاسی کردن عکس گرفتن: تحویل و دریافت عکس}

۷-قاضی: حکم تو محاربه با خداست!
سارق بانک: ای وای!! غلام(همکارش) تقصیر تو هس! دیدی بهت گفتم تیر هوایی نزن! بیا خورده به خدا!!!
{ محاربه: زد و خورد محاربه: مخالفت و گناه بزرگ}