Image result for شعر نیما یوشیج برای میرداماد

 

معروف است که حکیم ذوالفنون و متاله جناب میرداماد استرآبادی استاد ملاصدرا، قلمی بس سخت داشته است.

رجوع به کتب او کار هر کسی نیست

حکیم سبزواری وقتی در کتاب منظومه میخواهد حدوث دهری او را توضیح دهد، خامه مطالب او در تعلیقه میاورد 

و میگوید این را آوردم چون رجوع به کتابهای او کار هر کسی نیست.

 

شاعر خوش ذوق، نیما یوشیج این زبان سخت علمی او رابه زبان شعر چنین به تصویر میکشد.


میر داماد ، شنیدستم من،

که چو بگزید بن خاک وطن

بر سرش آمد و از وی پرسید

ملک قبر که :من رب، من ؟

●●●

میر بگشاد دو چشم بینا

آمد از روی فضیلت به سخن:

اسطقسی ست - بدو داد جواب

اسطقسات دگر زو متقن .

●●●

حیرت افزودش از این حرف ملک

برد این واقعه پیش ذوالمن

که: به زبان دگر این بنده ی تو

می دهد پاسخ ما در مدفن

●●●

آفریننده بخندید و بگفت :

" تو به این بنده ی من حرف نزن .

او در آن عالم هم، زنده که بود،

حرفها زد که نفهمیدم من ! "