احکام طنز؛
در نظر آیت الله مکارم شیرازی

 

برنامه های طنز

 

سؤال 1719- آیا مى‏توان از برنامه‏هاى طنز و شوخى و خنده و تفریح و سرگرمى، در جهت ارزشهاى اسلام و انقلاب و فقه اسلامى استفاده کرد؟

 

 

جواب: کاملًا امکان پذیر است؛ مشروط بر این که در محتواى آن دقّت کافى شود.

 

 

سؤال 1723- آیا تضییع اوقات مردم، در قالب فیلم، نمایشنامه، شعر خوانى و خاطره گویى از طریق برنامه‏هاى سرگرم کننده کم محتوى، و نمایشهاى سبک و بى مغز شرعاً جایز است؟

 

 

جواب: اگر صرفاً تضییع اوقات باشد، کار خوبى نیست، ولى اگر بدآموزى و خلاف شرع در آن باشد، حرام است.

 

 

سؤال 1720- آیا شرعاً مى‏توان مطالب جدّى و حقیقى را بالعاب نازک اندیشى و نازک گویى، ظریف کارى و لطیف پردازى، همراه بافکاهى و مطایبه طنز، ارائه کرد؟

 

 

جواب: هرگاه خالى از سخن خلافى باشد، و اهداف سازنده‏اى حاصل گردد، اشکالى ندارد.

 

 

ماهیت طنز 

 

سؤال 1734- ماهیّت طنز و مطایبه، با رعایت موازین شرعى چیست؟

 

 

جواب: طنز و مطایبه شرعى همان سخنان نشاطانگیزى است که مشتمل بر یکى از محرّمات مانند توهین، هتک، غیبت، و فساد جنسى نباشد.

 

 

سؤال 1724- به نظر شما ویژگى شرعىِ طنز دینى کدام است؟

 

 

جواب: طنر دینى آن است که اوّلًا: هدف صحیحى را دنبال کند. و ثانیاً: خالى از خلاف شرع باشد.

 

 

سؤال 1722- طنز و نقد مذموم، از طنز و نقد و مزاح ممدوح، با چه معیارى جدا مى‏شود؟

 

 

جواب: معیار، رعایت موازین شرعى، و جدا کردن حلال از حرام است.

 

نتیجه تصویری برای مکارم شیرازی

 

طنز در اسلام

 

سؤال 1721- آیا در روایات طنز وجود دارد؟ آیا مى‏توان طنز را به طنز قرآنى و روایى تقسیم کرد؟

 

 

جواب: در تواریخ اسلامى، و سیره پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله، یا ائمّه هدى علیهم السلام دیده مى‏شود.

 

 

سؤال 1730- آیا طنز در قرآن و سیره عملى اهل بیت علیهم السلام وجود دارد؟

 

 

جواب: آرى؛ طنز به معناى بالا در کتاب و سنّت وارد شده است.

 

 

 

 

 

توهین و تمسخر دیگران، لهجه ها، اقوام

 

سؤال 1725- لطفاً به سؤالات زیر پیرامون طنز جواب فرمایید:

 

 

الف) دروغهایى که در برنامه‏هاى طنز و سرگرم کننده گفته مى‏شود، چه حکمى دارد؟

 

 

جواب: هرگاه قرینه‏اى بر جدّى نبودن وجود داشته باشد، اشکالى ندارد.

 

 

ب) استهزا و توهین به دیگران در برنامه‏هاى تفریحى طنز چه حکمى دارد؟

 

 

جواب: اگر واقعاً توهین باشد، جایز نیست.

 

 

ج) لطیفه‏هایى که درباره اهالى برخى مناطق ایران گفته مى‏شود، در چه محدوده‏اى مجاز، و در چه صورت حرام مى‏باشد؟

 

 

جواب: در مواردى که باعث هتک اهالى آن منطقه شود، جایز نیست.

 

 

د) اگر طنز به گونه‏اى در جامعه ترویج یابد که دیگر هتک حرمت و توهین حساب نشود، یا به دلیل وجود قرائن حالیّه یا مقالیّه، باعث اذیّت و ایذا نگردد، چه حکمى دارد؟

 

 

جواب: در چنین فرضى اشکالى ندارد.

 

 

سؤال 1726- لطیفه‏هایى که درباره ملل غیر مسلمان گفته مى‏شود، چه حکمى دارد؟ در مورد ملل مسلمان چطور؟

 

 

جواب: در هر دو مورد باید ادب اسلامى رعایت شود، و هتک و توهینى به عمل نیاید. مگر ملّتهایى که محارب با مسلمین هستند.

 

 

سؤال 1727- آیا مى‏توان براى جذب مخاطبین در صدا و سیما، و فیلم‏ها و سریالها و سینماها، با تمسّک به عناوین ثانوى و رعایت مصالح اهمّ، طنز را تجویز کرد؟

 

 

جواب: طنز به صورتى که در بالا گفتیم، احتیاج به عناوین ثانویّه ندارد. و با امکان استفاده از طنزهاى مشروع، نیازى به طنزهاى حرام نیست.

 

 

طنز و لهوگرایی

 

سؤال 1728- اگر نمایشهاى طنزآمیز و خنده‏آور، بدآموزى داشته باشد، یا سبک و بى مغز و گمراه کننده باشد، چه حکمى دارد؟

 

 

جواب: در فرض بالا جایز نیست.

 

 

سؤال 1733- اگر طنز و طنزپردازى به صورت شغل درآید، یا حرفهاى بیهوده و لغو و سبک براى سرگرمى و ایجاد خنده در آن به کار رود، چه حکمى دارد؟

 

 

جواب: در چنین صورتى حرام است.

 

 

سؤال 1729- اگر در طنز قصد جدّى بر دروغ و توهین و استهزا نباشد، از نظر شرعى چه حکمى دارد؟

 

 

جواب: هرگاه قرینه‏اى همراه آن باشد، و مایه هتک و بى‏احترامى نشود، اشکالى ندارد.

 

 

سؤال 1731- آیا استفاده از صداى زنان، و رفتار و کردار آنان، در عرصه‏هاى هنرى، در قالب طنز و ایجاد خنده و شادى جایز است؟

 

 

جواب: زنان باید در همه حال، وقار اسلامى خود را حفظ کنند.

 

 

سؤال 1732- آیا در برنامه‏هاى صدا و سیما و نمایش طنز، به مقتضاى فضاى شاد برنامه، خندیدن بازیگران و هنرمندان زن به صورت قهقهه، فریاد، آه و ناله جایز است؟ به عنوال ثانوى چطور؟

 

 

جواب: از جواب سابق معلوم شد.

 

 

سؤال 1735- آیا تمسخر افرادى که متجاهر به فسق هستند، جایز است؟

 

 

جواب: در صورتى که راه نهى از منکر، منحصر به این کار باشد، جایز است.[1]

 

 

سوال؛ آیا جایز است برای مرد که در مقابل دیگران عیوب زنش را بیان کند، یا به او اهانتی بکند ولی با شوخی و مزاح؟

 

 

اگر زن ناراضی باشد؟

 

 

جواب: جایز نیست.

 

 

اگر زن اذیت نشود؟

 

 

جواب: بهتر است ترک شود.[2]

 

 

سوال: در این زمان رسم شده که بسیاری از مردم دروغ میگویند، وقتی میخواهیم نهی از منکر کنیم میگویند: شوخی میکنیم» یا میگویند: «این دروغ مصلحتی هست.» لطفا حکم شرعی دروغ با انگیزه مصلحت و شوخی را بیان کنید.

 

 

جواب: اگر مخاطب بفهمد که این کلام غیر جدی هست، این شوخی و مزاح است و دروغ محسوب نمیشود. اما دروغ برای مصلحت زمانی جایز است که یک مصلحت مهمتری که مترتب بر این دروغ است، در کار باشد مثل برطرف کردن دعوای بین دو نفر.[3]

 

 

 

 

 

 

[1]  استفتائات جدید، ج‏3، ص :604 - 602.

 

 

[2]  الفتاوى الجدیدة (لمکارم)؛ ج‌1، ص: 224.

 

 

[3]  الفتاوى الجدیدة (لمکارم)؛ ج‌3، ص: 148.