!!!طـنــــــز یـمـــــــــــات

satire and comedy مطالب علمی و سرگرمی درباره طنز و کمدی

!!!طـنــــــز یـمـــــــــــات

satire and comedy مطالب علمی و سرگرمی درباره طنز و کمدی

!!!طـنــــــز یـمـــــــــــات
سایت خنده حلال
به بررسی علمی طنز و کمدی می پردازیم
در کنارش خنده حلال هم در دستور است
یا من هو اضحک و ابکی
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۲۹ ب.ظ

احکام طنز؛ آیت الله مکارم شیرازی

نتیجه تصویری برای مکارم شیرازی



احکام طنز؛
آیت الله مکارم شیرازی

برنامه های طنز

سؤال 1719- آیا مى‏توان از برنامه‏هاى طنز و شوخى و خنده و تفریح و سرگرمى، در جهت ارزشهاى اسلام و انقلاب و فقه اسلامى استفاده کرد؟

جواب: کاملًا امکان پذیر است؛ مشروط بر این که در محتواى آن دقّت کافى شود.

سؤال 1723- آیا تضییع اوقات مردم، در قالب فیلم، نمایشنامه، شعر خوانى و خاطره گویى از طریق برنامه‏هاى سرگرم کننده کم محتوى، و نمایشهاى سبک و بى مغز شرعاً جایز است؟

جواب: اگر صرفاً تضییع اوقات باشد، کار خوبى نیست، ولى اگر بدآموزى و خلاف شرع در آن باشد، حرام است.

سؤال 1720- آیا شرعاً مى‏توان مطالب جدّى و حقیقى را بالعاب نازک اندیشى و نازک گویى، ظریف کارى و لطیف پردازى، همراه بافکاهى و مطایبه طنز، ارائه کرد؟

جواب: هرگاه خالى از سخن خلافى باشد، و اهداف سازنده‏اى حاصل گردد، اشکالى ندارد.

ماهیت طنز 

سؤال 1734- ماهیّت طنز و مطایبه، با رعایت موازین شرعى چیست؟

جواب: طنز و مطایبه شرعى همان سخنان نشاطانگیزى است که مشتمل بر یکى از محرّمات مانند توهین، هتک، غیبت، و فساد جنسى نباشد.

سؤال 1724- به نظر شما ویژگى شرعىِ طنز دینى کدام است؟

جواب: طنر دینى آن است که اوّلًا: هدف صحیحى را دنبال کند. و ثانیاً: خالى از خلاف شرع باشد.

سؤال 1722- طنز و نقد مذموم، از طنز و نقد و مزاح ممدوح، با چه معیارى جدا مى‏شود؟

جواب: معیار، رعایت موازین شرعى، و جدا کردن حلال از حرام است.

طنز در اسلام

سؤال 1721- آیا در روایات طنز وجود دارد؟ آیا مى‏توان طنز را به طنز قرآنى و روایى تقسیم کرد؟

جواب: در تواریخ اسلامى، و سیره پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله، یا ائمّه هدى علیهم السلام دیده مى‏شود.

سؤال 1730- آیا طنز در قرآن و سیره عملى اهل بیت علیهم السلام وجود دارد؟

جواب: آرى؛ طنز به معناى بالا در کتاب و سنّت وارد شده است.

 

توهین و تمسخر دیگران، لهجه ها، اقوام

سؤال 1725- لطفاً به سؤالات زیر پیرامون طنز جواب فرمایید:

الف) دروغهایى که در برنامه‏هاى طنز و سرگرم کننده گفته مى‏شود، چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه قرینه‏اى بر جدّى نبودن وجود داشته باشد، اشکالى ندارد.

ب) استهزا و توهین به دیگران در برنامه‏هاى تفریحى طنز چه حکمى دارد؟

جواب: اگر واقعاً توهین باشد، جایز نیست.

ج) لطیفه‏هایى که درباره اهالى برخى مناطق ایران گفته مى‏شود، در چه محدوده‏اى مجاز، و در چه صورت حرام مى‏باشد؟

جواب: در مواردى که باعث هتک اهالى آن منطقه شود، جایز نیست.

د) اگر طنز به گونه‏اى در جامعه ترویج یابد که دیگر هتک حرمت و توهین حساب نشود، یا به دلیل وجود قرائن حالیّه یا مقالیّه، باعث اذیّت و ایذا نگردد، چه حکمى دارد؟

جواب: در چنین فرضى اشکالى ندارد.

سؤال 1726- لطیفه‏هایى که درباره ملل غیر مسلمان گفته مى‏شود، چه حکمى دارد؟ در مورد ملل مسلمان چطور؟

جواب: در هر دو مورد باید ادب اسلامى رعایت شود، و هتک و توهینى به عمل نیاید. مگر ملّتهایى که محارب با مسلمین هستند.

سؤال 1727- آیا مى‏توان براى جذب مخاطبین در صدا و سیما، و فیلم‏ها و سریالها و سینماها، با تمسّک به عناوین ثانوى و رعایت مصالح اهمّ، طنز را تجویز کرد؟

جواب: طنز به صورتى که در بالا گفتیم، احتیاج به عناوین ثانویّه ندارد. و با امکان استفاده از طنزهاى مشروع، نیازى به طنزهاى حرام نیست.

طنز و لهوگرایی

سؤال 1728- اگر نمایشهاى طنزآمیز و خنده‏آور، بدآموزى داشته باشد، یا سبک و بى مغز و گمراه کننده باشد، چه حکمى دارد؟

جواب: در فرض بالا جایز نیست.

سؤال 1733- اگر طنز و طنزپردازى به صورت شغل درآید، یا حرفهاى بیهوده و لغو و سبک براى سرگرمى و ایجاد خنده در آن به کار رود، چه حکمى دارد؟

جواب: در چنین صورتى حرام است.

سؤال 1729- اگر در طنز قصد جدّى بر دروغ و توهین و استهزا نباشد، از نظر شرعى چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه قرینه‏اى همراه آن باشد، و مایه هتک و بى‏احترامى نشود، اشکالى ندارد.

سؤال 1731- آیا استفاده از صداى زنان، و رفتار و کردار آنان، در عرصه‏هاى هنرى، در قالب طنز و ایجاد خنده و شادى جایز است؟

جواب: زنان باید در همه حال، وقار اسلامى خود را حفظ کنند.

سؤال 1732- آیا در برنامه‏هاى صدا و سیما و نمایش طنز، به مقتضاى فضاى شاد برنامه، خندیدن بازیگران و هنرمندان زن به صورت قهقهه، فریاد، آه و ناله جایز است؟ به عنوال ثانوى چطور؟

جواب: از جواب سابق معلوم شد.

سؤال 1735- آیا تمسخر افرادى که متجاهر به فسق هستند، جایز است؟

جواب: در صورتى که راه نهى از منکر، منحصر به این کار باشد، جایز است.[1]

سوال؛ آیا جایز است برای مرد که در مقابل دیگران عیوب زنش را بیان کند، یا به او اهانتی بکند ولی با شوخی و مزاح؟

اگر زن ناراضی باشد؟

جواب: جایز نیست.

اگر زن اذیت نشود؟

جواب: بهتر است ترک شود.[2]

سوال: در این زمان رسم شده که بسیاری از مردم دروغ میگویند، وقتی میخواهیم نهی از منکر کنیم میگویند: شوخی میکنیم» یا میگویند: «این دروغ مصلحتی هست.» لطفا حکم شرعی دروغ با انگیزه مصلحت و شوخی را بیان کنید.

جواب: اگر مخاطب بفهمد که این کلام غیر جدی هست، این شوخی و مزاح است و دروغ محسوب نمیشود. اما دروغ برای مصلحت زمانی جایز است که یک مصلحت مهمتری که مترتب بر این دروغ است، در کار باشد مثل برطرف کردن دعوای بین دو نفر.[3]

 



[1]  استفتائات جدید، ج‏3، ص :604 - 602.

[2]  الفتاوى الجدیدة (لمکارم)؛ ج‌1، ص: 224.

[3]  الفتاوى الجدیدة (لمکارم)؛ ج‌3، ص: 148.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی